26-10-2008

Interview met Manuel, onze Peruaanse gast uit Lima

- Wat vind je van je verblijf hier in Ecuador?
Super. Heel Belgisch, meer nog dan Ecuadoriaans. Leuk om verschillende culturen te leren kennen. En ik heb wat kunnen bijdragen aan het werk van VVOB.
- Welke suggestie heb je voor de Belgen?
Dat ze zich minder zorgen maken over het werk en meer genieten van het leven. Het leven is te kort om alleen maar aan werk te denken.
- Nog iets?
De wereld is heel groot voor ons, als kleine mensen.
- Welk verschil zie je tussen Peru en Ecuador?
Het zijn 'broeder'-landen, heel gelijkaardig en toch heel anders. Het fruit en de namen ervan zijn verschillend. Maar in ‘cariño’ en problemen, bijv. armoede, zijn er veel gelijkenissen. Ook in onwetendheid.
- Je zei dat Ecuador meer georganiseerd is?
Ja, de mensen hier zeggen dat alles chaotisch verloopt. Maar in Peru is het nog erger. Dus ik vind dat Ecuador nog vrij goed georganiseerd is. Ik zie dat aan details.
- Welke details?
Beginnend met het openbaar vervoer: er zijn hier enkele grote buslijnen en je ziet niet zoveel kleine busjes. Je hebt hier bijna alleen officiele, gele taxi’s, en weinig onofficiële. De straten zijn ook proper. Maar ik denk wel dat dit door de regen komt, want ik zie niet veel straatvegers. En in het voetbal… Het lijkt hier een familiespektakel. In Lima gaat het er meer gewelddadig aan toe.
- Wat vind je het leukste aan Ecuador?
De cultuur krijgt ondersteuning... En de meisjes... Wat nog meer? Aja, ook de contrasten. Rijkdom en armoede leven samen. De middenklasse en de hogere klasse zijn geïntegreerd. Dat is nieuw voor mij.
Bovendien vind ik hier heel veel verschillende internationale keukens dicht bij elkaar.
- Wat vind je van het programma van VVOB?
Een initiatief tot verandering, tot bewustwording. Bijvoorbeeld in milieu, met ‘Escuelas Verdes’. De mensen hier in Latijns-America hebben dat besef niet.
- Wil je nog iets zeggen?
Quito is klein, maar gezellig. (Lima telt 10 keer meer inwoners) Met vele toeristische monumenten. Met zijn culturele contrasten. Het is de moeite. Bovendien was het interessant om hier te zijn met Belgen zodat ik hun cultuur ook heb kunnen leren.
- Muchas gracias, Manuel, por tu visita. Hasta la próxima vez.
Stijn

Geen opmerkingen: