23-10-2008

Het werk van Stijn

groep van 'formación docente' (lerarenopleiding) DINAMEP

Ik werk de laatste weken op een drietal plaatsen. Ik som even op.

Een.

Bijna alle voormiddagen ben ik op DINAMEP, de nationale directie voor onderwijsprofessionalisering. Daar is veel nood aan een betere planning, organisatie en communicatie. De bovenstaande foto is bijvoorbeeld getrokken na een 'hard bevochten' vergadering. Eindelijk konden we als ploeg eens samenzitten om allerlei te bespreken, bijvoorbeeld: de resultaten van een onderzoek in verband met het functioneren van de ministeries in Ecuador. Zeer interessant en op het gepaste moment. Bleek onder meer dat functionarissen vaak niet het juiste profiel hebben (er zijn 4 procent 'uitvoerders', de rest zijn 'planners') en te weinig informatie met elkaar delen. Het gaat nochtans stilaan vooruit met de groep. Toen ik enkele maanden geleden toekwam, was er een verziekte sfeer. Dat is intussen verbeterd. 'We gaan niet meer wenen', zei een van de collega's onlangs. Als we onze manier van werken kunnen verbeteren, gaat het inhoudelijke meer op de voorgrond komen. Op vraag van de collega's heb ik nu al een presentatie gegeven over de lerarenopleiding in Vlaanderen, het programma 'Escuelas Gestoras del Cambio' en een analyse van een basisdocument voor de Ecuadoriaanse lerarenopleidingen. Vanuit Vlaanderen krijg ik nu ook wat hulp bij het vertalen van competentieprofielen en concrete documenten, zoals een model-lesvoorbereiding. Ter inspiratie.

Twee.

Sinds kort besteed ik ook een beetje tijd aan de 'Unidad Calidad Educativa', een nieuwe dienst die rond de kwaliteit van het onderwijs werkt. Dat er een probleem is met de onderwijskwaliteit, is wel duidelijk. Daar wordt dus een nieuw orgaan voor opgestart, in plaats van de bestaande werking te verbeteren. De nieuwe entiteit zal de verschillende andere onderwijsdiensten overkoepelen. Op dit moment werkt men er aan een diagnose van de lerarenopleidingen en de onderwijsprofessionalisering. Ik werd voorlopig ingeschakeld om de contacten met enkele universiteiten aan te halen in verband met een bevraging. Het geeft ons waarschijnlijk de toegang naar een niveau waar binnenkort strategische beslissingen genomen zullen worden. We zijn al blij dat we onze 'baseline'studie hebben kunnen samenbrengen met andere analyses. Dat lijkt me nieuw. En we zijn in contact met enkele (buitenlandse) adviseurs, die veel in de pap te brokken hebben. Laten we hopen dat de voorgestelde oplossing geen 'import'verhaal wordt.

Drie.

De derde werkplek is VVOB. En daar ben ik meestal in de namiddag te vinden. Enerzijds wacht er steeds werk in verband met het programma 'Escuelas Gestoras del Cambio'. En anderzijds heb ik te maken met de algemene werking, planning, budgetten, communicatie en andere projecten. Voor het programma denk ik mee over te nemen stappen. We ronden de onderzoeksfase nu af met een publicatie, waar ik de teksten van nalees en een voorstel formuleer rond de lay-out en ideeën voor beeldmateriaal (eigen foto's en enkele leuke, veelzeggende cartoons).
De volgende fase, die van planning, komt er nu aan. Bedoeling is een missie, visie en planning uit te werken voor de verschillende componenten. Er zullen dus opnieuw workshops georganiseerd worden in Quito en de provincies.

Met de hulp van onze Peruaanse gast, Manuel, heb ik de website kunnen afronden. Uit Brussel kwam vandaag de entousiaste reactie dat het over een 'revolutionair' concept gaat, een combinatie van een normale website met blogs per component. Het gaat over een link via nieuwsberichten ('Noticias'). Je kan dus eens gaan piepen op http://www.escuelasgestorasdelcambio.edu.ec/. Ik ga me in de toekomst vooral toeleggen op de blog in verband met 'Formación Docente'. Volgende week trek ik met Manuel naar Chimborazo om er ons milieuproject 'Escuelas Verdes' (Groene Scholen) te leren kennen. Bedoeling is daar te filmen en interviews af te nemen. Ik kijk er naar uit.

Een - Twee - Drie. Op dit moment werk ik dus op verschillende plekken. Dat zou zo wel eens kunnen blijven. Binnenkort, vanaf nieuwjaar, zal ik ook regelmatig in de provincies vertoeven. Voor contacten met hogescholen en universiteiten die lerarenopleidingen aanbieden. Maar ik hoop ook bij te kunnen dragen aan de integratie van de opdrachten van het programma en de activiteiten van het Ministerie van Onderwijs. Een heel boeiende uitdaging!

Stijn

Geen opmerkingen: