09-05-2011

Rapport over onderwijs in Ecuador

Grupo Faro heeft eind vorig jaar een verslag over het onderwijs in Ecuador uitgebracht. Het rapport geeft een beeld in verband met 9 dimensies:

1. Dekking - Hebben alle kinderen en jongeren toegang tot onderwijs?

In Ecuador gaan steeds meer kinderen naar school. Toch zijn er nog tekorten voor de dekkingsgraad van kleuteronderwijs en hoger middelbaar.

2. School lopen - Vervolledigen alle leerlingen hun onderwijsloopbaan?

Terwijl de meerderheid van de leerlingen het lager onderwijs vervolmaken (in Ecuador van 2de tot 7de basisonderwijs), is dit niet het geval voor de leerlingen van het middelbaar onderwijs (in Ecuador van het 8ste tot 10de jaar basisonderwijs en 'bachillerato' of hoger middelbaar)

3. Leerresultaten - Wat leren de leerlingen?

Volgens nationale en internationale testen, zijn de resultaten niet verbeterd in de loop der tijd. Vergeleken met de geïnvesteerde middelen is dit een achteruitgang.

4. Gelijke kansen - Hebben de leerlingen dezelfde mogelijkheden?

De kinderen van families met minder inkomen wonen in rurale gebieden of behoren tot minderheidsgroepen. Ze gaan gemiddeld minder jaren school en halen lagere resultaten. De verschillen lijken toe te nemen in de tijd..

5. Onderwijsstandaarden - Is het duidelijk en resultaat van overleg wat kinderen moeten weten en kunnen?

Er zijn belangrijke vorderingen, maar er bestaat nog geen systeem met expliciete standaarden die gekend en aanvaard zijn door iedereen. Zonder zulke gemeenschappelijke doelstellingen is het moeilijk te weten wat van het onderwijssysteem verwacht wordt, wat de kwaliteit ervan is, en nog minder duidelijk wat kan gedaan worden om het te verbeteren. Standaarden moeten iets kunnen zeggen over inhouden, prestaties en leermogelijkheden.

Ecuador heeft inhoudelijke standaarden voor kleuteronderwijs, maar dat ontbreekt nog voor basisonderwijs (= in Ecuador lager onderwijs en lager secundair onderwijs). Er is ook een competentieprofiel en een curriculum voor wetenschappen ontwikkeld voor 'bachillerato' (hoger secundair).

Bovendien bestaat er een 'Reforma de la Educación Técnica (RETEC)' of Hervorming van Technisch Onderwijs waarvoor ook een curriculum is ontwikkeld. Het is echter onduidelijk of er standaarden bestaan in verband met de verwachte prestaties. En het is ook niet geweten of er linken zijn geleg met de verschillende elementen van het onderwijssysteem, zoals de leerboeken, lerarenvorming, en andere.

6. Evaluatiesystemen - Evalueert men wat de leerlingen leren? Gebruikt men informatie om het onderwijssysteem te verbeteren?

Het nieuwe 'Sistema de Nacional de Evaluación y Rendición de Cuentas (SER)' of Nationaal Systeem voor Verantwoording' is een duidelijke vooruitgang. Toch ontbreekt een onafhankelijke instantie en de sterkere deelname aan internationale evaluaties.

7. Het lerarenberoep - Zijn onze leerkrachten kwalitatief sterk?

Voor het eerst bestaan er stimulerende maatregelen ten aanzien van de leerkrachten, maar er blijven uitdagingen als het gaat over het verbeteren van opleidingssystemen.

8. Investering- Beschikt men over de noodzakelijke middelen? Worden die efficiënt geïnvesteerd?

Ondanks het feit dat de onderwijsinvesteringen zijn toegenomen, blijft het gemiddeld laag ten aanzien van het gemiddelde in Latijns-Amerika. Blijft de uitdaging om de middelen beter te verdelen in functie van gelijke kansen.

9. Autoriteiten en verantwoordelijkheid - Verlopen beslissingsprocessen op gepaste wijze?

De meerderheid van de beslissingen worden nog steeds op centraal niveau genomen. Er bestaat een nieuw beleidsmodel voor het onderwijssysteem en dat voorziet de deelname van andere actoren van het centrale en lokale niveau.

Bron (vertaling uit het Spaans): http://www.grupofaro.org/publicaciones.php?id=90

Geen opmerkingen: