24-03-2009

Een scene uit een slechte film

Het voorbije weekend waren Anneleen en ik in Tonsupa, een kustplaatsje niet ver van Esermeraldas. We vertrokken vrijdagavond laat om zaterdagochtend met de bus toe te komen. Tonsupa heeft iets weg van een gezellig dorp, met op het strand tal van cocktailbars.
Het moet zowat een toeristische trekpleister worden, te zien aan de nieuwe constructies van hoge appartementsgebouwen in de buurt. Volgens mij mag er nog wel wat gezellige, publieke ruimte (een dijk, pleinen) gecreëerd worden want voorlopig staan die torens er verloren bij. Toen we zondagnamiddag een korte wandeling wilden maken, was er wel wat volk op het strand.
Onderweg dook ik even het water in, Anneleen installeerde zich even. Plots zag ik twee grote, Afrikaanse kerels Anneleen benaderen met iets 'pistool'achtig. Anneleen had het nog niet door, ik schreeuwde haar toe. 'Deze rugzak neem ik mee, blijf rustig', zou een van hen gezegd hebben. Toen ik het zag gebeuren, liep ik uit het water naar hen toe en riep iets van 'ladrones (dieven)!'. Op dat moment vluchtten ze weg van het strand, eentje liet zijn sandalen achter.

Op speurtocht

Met de sandalen in mijn handen liepen we naar het ploegje dat we die namiddag hadden zien voetballen. We wisten dat een van de twee dieven daar had meegespeeld. 'Neen, we kennen die gasten niet. Die zijn waarschijnlijk van Esmeraldas.', was de reactie. 'Waarvoor is het?'
Veel medewerking moesten we sowieso niet verwachten, denk ik. Dat is tenminste ook de ervaring van de politie. Even later zaten we in een politiewagen, vergezeld van 3 politiemannen. Eentje draagt een mitraillette. We vragen wat rond in de buurt, enkele mensen hebben hen gezien, wijzen ons in de richting van waar ze naartoe vluchtten en nog wat later komt een anonieme, telefonische tip toe bij de politie. Het zou gaan over een zekere 'Oso (beer)', een van de twee, die ergens verderop in een wijk moet wonen. Als we daar dan een half uur rondzoeken, vinden we hem niet. Niemand zegt hem te kennen...

De rugzak zijn we dus kwijt. Er zat een fototoestel in, wat kleingeld, een handdoek, een broek en zonnecreme. We deden officieel aangifte bij de politie en zouden nu eigenlijk naar de 'Fiscalía' moeten gaan. Dat is een dienst die instaat voor onderzoek en opsporingen. En de sandalen? Die heb ik op een zichtbare plek in het dorp opgesteld. Met op de sandalen in zwarte stift: 'oso - ladrón'. Ach, ja...

Stijn

Geen opmerkingen: