24-12-2011

Deze eindejaarsdagen in Quito

Een negental dagen geleden begonnen nogal wat Ecuadoriaanse, katholieke families de 'novena'. Ze komen elke avond samen om te bidden, verhalen voor te lezen, zingen, kinderen iets laten presenteren en om te eten. Lijkt me een mooi gebruik. Nu het vanavond kerstavond is, zijn ze helemaal voorbereid.
Vandaag kwam onze buurvrouw langs om ons een 'paasbrood' te schenken. Ja, een paasbrood voor kerstmis. Met geconfijt fruit. Hum. En gisteren kreeg ik op het werk een mand met drank, koekjes, kaas enzomeer mee. Ook heel typisch voor het eindejaar hier. In de supermarkten zie je zo hele stapels 'voedselpakketten' opgestapeld. Met vaak echt basisproducten, zoals rijst. En dan is er nog iets... Sommige collega's van het Ministerie van Onderwijs en VVOB schenken deze dagen kleine cadeautjes aan collega's en vrienden. Iemand geeft een chocolatje, iemand anders een emmertje snoep, nog iemand anders een kaartje met een boodschap. Zo heb ik bijvoorbeeld een kaartje van een collega van het ministerie ontvangen. Ze schrijft dat ik altijd zo actief ben. En dat als ze soms moe is, ze hoopt dat ik in de buurt ben... Een mooie, grappige kerstboodschap. Gisteren werd trouwens een mis georganiseerd op de verdieping van het ministerie waar ik altijd werk.

Geen opmerkingen: