20-12-2009

15 jongeren van 'Wereldmars voor vrede en geweldloosheid' logeren thuis

Juanes aan de grens met Ecuador
Afgelopen donderdag ontvingen we thuis een 15-tal Ecuadoriaanse tieners uit de provincie Bolivar. Ze waren de nacht voordien met een busje vanuit het centrum van het land naar de noordelijke grens met Colombië gereden. Daar vond in het kader van de wereldmars voor vrede een act plaats in aanwezigheid van de Colombiaanse zanger Juanes en de Ecuadoriaanse artiest Fernando Velasco. Het is nog maar enkele weken geleden dat Ecuador en Colombië vrede sloten na de Colombiaanse bombardementen op guerillakampen in het noorden van Ecuador.
Omdat vrijdag dan allerlei activiteiten in Quito voorzien waren, verbleef de groep jongerenvan donderdag op vrijdag thuis. Het contact liep via een collega. Altijd leuk om volk in huis te ontvangen, en zeker voor een vredesmissie...

Toen zich op een bepaald ogenblik onderling een klein conflictje leek te ontspinnen, vroeg ik hoe zij als vertegenwoordigers van de vrede ruzie konden oplossen. Het antwoord was: 'Door te praten'. Mooi zo.

Vrijdagochtend maakte ik echte Belgische pannenkoeken (met Luikse siroop) en leerde enkele meisjes en jongens ook zelf eentje bakken. Toen ik met een van hen aan tafel zat, kreeg ik de vraag: 'Hoe is de naam?' Ik dacht dat ie het over de pannenkoek had die voor ons op het bord lag en zei dus: 'pannenkoek'. Daarop stak hij zijn hand uit: 'Aangename kennismaking. Ik heet Wellington.' Hilarisch...

We namen afscheid van elkaar en er werden nog foto's getrokken. Als ik ze binnenkort via e-mail ontvang, zet ik ze op de blog.

In de namiddag zou de president hen en de andere deelnemers van de Vredesmars ontvangen. Er zouden ook nog allerlei culturele activiteiten en een karaoke voor de vrede plaatsvinden.
Stijn

Geen opmerkingen: