18-10-2009

De missen van Manabí


De voorbije dagen was ik voor een bezoek aan twee lerarenopleidingen in de provincie Manabí .

Ondanks de afspraak van 3 maanden geleden en de telefoontjes nadien, liep het tweede bezoek een beetje fout. Men vierde er immers de verjaardag van de hogeschool. En dan is het altijd feest.
Ik moest de presentatie van ons programma snel doen opdat daarna de optocht door de straten kon starten. De centrale persoon in die optocht was de 'reina' (koningin of miss) van de hogeschool.

En dat is zowat de rode draad van mijn bezoek aan Manabí geworden. Vooraf vertelde men me al dat de vrouwen van Manabí de mooisten zijn van Ecuador. En blijkbaar willen ze die voortdurend in de kijker zetten. De meisjes en vrouwen doen daar blijkbaar gretig aan mee. Als je een krant openslaat, lees je dat er grote en kleine missen zijn, de brandweer heeft een mis, de voetbalploeg ook, er is een miss koffie(boon) en een miss 'campesina' (boerin). Haast elke school heeft haar miss. En alle steden, dorpen, cantons en de provincie hebben een miss.
De tweede nacht logeerde ik in de havenstad Manta en vlakbij mijn hotel was er een show van modellen en missen. Ben daar naartoe geweest. En zo kon ik de missen zien van alle grote steden van Manabí, de nieuwe kandidaten voor Miss Manabí en de enige echte Miss Ecuador van dit jaar (zie filmpje).
De kranten staan er vol van in Manabí: de koninginnen van vanalles...
En dan 'live' in Manta: een show van missen...
Fimpjes van 'Miss Ecuador'

Stijn