25-09-2009

Een workshop over de systematisering van succesvolle onderwijservaringen.

De voorbije week spraken we met meer dan 50 deelnemers van het programma 'Escuelas Gestoras del Cambio' af in een hotel op twee en een half uurtjes van Quito.
Bedoeling was dat we een methodologie zouden uitwerken om de antwoorden op basisvragen (wie, wat, waar, hoe, waarom,...) in kaart te brengen over succesvolle schoolervaringen in de 10 provincies waar we werken. Na deze 3-daagse moeten de provinciale ploegen de methode uitwerken met de betrokken 'leergemeenschappen', in totaal 78 groepen van scholen. Elke leergemeenschap is opgebouwd rond een centrale school, die een interessante pedagogische ervaring heeft, en 5 tot 10 scholen in de buurt.
We bezochten de tweede dag scholen om de oefening zelf uit te proberen en er daarna over te reflecteren. Ik ging samen met een groep naar de school 'Anna Luisa Leonoro', een meisjeschool, die een leuk project heeft rond poppenkast. Het initiatief was er gestart vanuit een bezorgdheid voor de zwakke taal van de leerlingen. De kinderen maakten de poppen en mogen regelmatig zelf achter de poppenkast om een verhaal te brengen over de 'waarden' in hun leven: correct de straat oversteken, beleefd en vriendelijk zijn, persoonlijke hygiëne, enzovoort.

De provinciaal directeur voor onderwijs houdt een openingstoespraak. Vele Ecuadorianen vinden het heerlijk om lange discours te houden. Veel gebruikte materialen: grote papieren flappen en steekkaarten. Hier worden ideeën op kaarten geschreven om vervolgens te ordenen in categorieën.
Ook heel typisch: om de haverklap wordt onderbroken om te eten. Veel te eten.
De vertegenwoordigers van Esmeraldas (de kust) hebben het koud. Ik heb het lekker warm en loop in t-shirt. Zij doen een muts aan.
Ik vraag een vegetarische schotel en krijg die. Het resultaat zie je hieronder. Op de andere schotels lag nog meer vlees, maar kip wordt hier niet als vlees gezien. Tussen de eerder eentonige activiteiten, met veel uitleg, is een 'dinámia' heel gebruikelijk. Je kan het vergelijken met de spelletjes op de Chiro. Iedereen terug even wakker krijgen.
We bezoeken een school om onze oefening in de praktijk te brengen. Eerst tonen de kinderen van een 6de leerjaar hoe ze een uurtje per week zelf mogen poppenkast spelen. Over 'waarden'...
Achteraan in de klas hangt een gigantische tekening van een 'órgano reproductor feminino'.

Onze nieuwe 'assistente van de directeur', Sole, wil op de foto met een van de meisjes die haar pop toont.

In de school hebben ze, als uitzondering in de provincie, een klaslokaal van computers met internet. Hun bibliotheek ligt er echter wat verwaarloosd bij.

Stijn

Geen opmerkingen: