17-02-2013

Verhalen van het werk

Heb al veel te lang laten wachten op een berichtje. Nochtans veel te vertellen, maar het lukt de laatste tijd niet zo goed om blogmomentjes te vinden. Daarom nu een update van wat er sinds enkele maanden op het werk is gebeurd. Here we go...

Sinds de start van het VVOB-programma werken we ook samen met Indiaanse onderwijsmensen. Telkens als we met de 24 Spaanstalige lerarenopleidingen activiteiten ondernamen, waren de 5 Indiaanse opleidingen er ook bij. Het is dan steeds zoeken naar een evenwicht tussen uniformiteit en diversiteit. Zelf hoop ik telkens dat binnen het eerder centralistisch denken ruimtes gecreëerd worden voor andere denkvormen. De Indianen hebben veel meer een traditie van overleg en participatie. Dit betekent dat alles veel langzamer tot stand komt, maar wel met meer evenwicht en kans tot duurzaamheid. Foto: workshop met 70-tal Indiaanse mensen in Riobamba ivm de uitwerking van een voorstel voor de UNAE. Ben er als enige 'buitenstaander'.  
Ik probeer geregeld naar Cuenca te gaan. Dat is in het zuiden van het land. In de buurt (Azogues) wordt de nieuwe Nationale Universiteit voor Onderwijs opgestart. Op dit moment wordt er trouwens gebouwd. Dat is nodig want tegen september dit jaar starten de eerste opleidingen. VVOB ondersteunde de UNAE met 3 cursussen voor eventuele toekomstige lerarenopleiders. En dat ivm didactiek, betekenisvol leren en onderwijsonderzoek. Met de steun van de Belgische Coöperatie. Foto: de laatste keer dat ik in Cuenca was, namen een 20-tal mensen deel aan een workshop van een week. Met een Peruaanse expert in onderwijsonderzoek.
Dit jaar (2013) ontvangen we een 10-tal studenten/stagaires van een 6-tal verschillende Vlaamse instellingen voor hoger onderwijs. De meesten zijn studenten lerarenopleiding, anderen van pedagogie, videojournalistiek en ICT. Sinds vorig jaar konden we ook al eens een Ecuadoriaanse studente naar Vlaanderen laten gaan. En dit jaar komen daar nog 2 Ecuadoriaanse studenten lerarenopleiding bij. Foto: Gudrun en Annegreet, die vorig jaar hier stage liepen, vangen hun 'Ecuadoriaanse zussen', Gisela en Maria Jose, op aan de luchthaven in Zaventem.
Het is intussen al het derde jaar op rij dat Artevelde Hogeschool via VVOB studenten van haar lerarenopleiding lager onderwijs stuurt naar de lerarenopleiding in Imbabura. De eerste periode nemen ze deel aan de lessen van de pedagogische instelling en bezoeken scholen, een tweede periode maken ze didactische materialen voor wiskunde. En uiteindelijk worden die ook geïntroduceerd via scholen en het Ministerie van Onderwijs. Dit jaar ontvangen we Kim en Zoë. Foto: Kim met haar Ecuadoriaanse zus. Een hele speciale ervaring voor haar om bij een Indiaanse familie te wonen. Een matras om op te slapen, een warme douche,... Niets is evident. Je leert hoe anders ook 'normaal' kan zijn?
VVOB bereidt samen met de UNAE (Nationale Onderwijsuniversiteit)-ploeg en twee ministeries de 'Maestria' voor lerarenopleiders voor. Die moet vanaf september dit jaar starten. Er wordt een idee gedropt dat op korte tijd een workshop met 15 internationale onderwijsexperten moet georganiseerd worden. De president laat het Ministerie van Menselijk Talent actie ondernemen. Het Ministerie van Onderwijs wordt daardoor onder druk gezet. Wij als VVOB dus ook. Spanning tussen de twee ministeries. VVOB als 'go between' en organiseert ook enkele voorbereidende vergadering. Foto: vergadering op kantoor van VVOB met viceminister van Onderwijs, die is komen opdagen om mee te helpen bijsturen. Verder ook de UNAE-directeur en haar overste. Nog een Spaanse raadgever van het Ministerie van Menselijk Talent. Ik mag de vergadering leiden... 
Op het Internationaal Forum voor Opleiders van Onderwijskundigen zijn vertegenwoordigers van  de VS, Canada, Nederland, Chili, enzovoort. In minder dan een maand worden meer dan 10 internationale onderwijsexperten bereid gevonden om naar Ecuador te komen. VVOB financiert ook. De minister van Menselijk Talent heeft het over een droom die Ecuador heeft. De UNAE. De Maestria. De dagen voordien zijn we nog een concept aan het bedenken voor de opleiding. Allemaal absurd snel. Maar tijdens het evenement ontvangen we veel interessante feedback. Wonderen zijn mogelijk. Foto: ik coördineer de gesprekken met de Engelstalige genodigden.


Geen opmerkingen: