13-09-2012

Werkbezoek

Aan tafel met de Minister van Onderwijs
Op donderdag 16 augustus was ik samen met 2 proffen van KU Leuven in Cuenca als we via via hoorden dat de Minister van Onderwijs 'ons' wilde zien. Daarvoor lieten we ons vliegticket terug naar Quito ongebruikt en gingen we naar een van de beste hotels van de stad. We hadden er een lang gesprek met de minister. Ze had het over het feit dat onderwijs in Ecuador een prioritaire staatszaak is. Geen 'kost', maar een 'investering'. Ze ondertekende de Intentieverklaring die het Ministerie van Onderwijs en de Nationale Universiteit voor Onderwijs (UNAE) afsluit met KU Leuven en VVOB. Het zat er nog even in dat we de president zouden gaan zien, maar uiteindelijk ging dat niet door.
Zie ook artikel op website Ministerie.

Verder hebben we vanuit VVOB, met de hulp van Roger Standaert, de eerste groep potentiële lesgevers van de UNAE een soort cursus voorgeschoteld die de link legt tussen wat er in de klas gebeurt (didactiek) en het Ministerie (nationale onderwijsprojecten). Dat was ook in Cuenca, eind augustus. Een zeer interessante thematiek. Het vat een beetje samen wat we hier de laatste jaren ook zelf hebben gedaan, namelijk: springen van het ene (lokale) niveau naar het andere (nationale). En proberen linken te leggen en coherentie te bevorderen.

Begin september bezocht ons Martin Valcke van de Universiteit Gent. Hij bracht een hele interessante uiteenzetting op het Ministerie van Onderwijs. Het ging over hoe het ministerie haar onderwijsonderzoek zou kunnen organiseren. Ik gaf samen met iemand van UNESCO ook een presentatie over een studie die we samen hebben gecoördineerd in verband met welke onderzoeksprojecten de laatste 5 jaar in Ecuador zijn uitgevoerd . Blijkt bijvoorbeeld dat van de 250 docenten-onderzoekers slechts 9 procent effectief een onderzoek hebben gedaan. Martin Valcke was bovendien hier om samen enkele universiteiten te bezoeken met wie we opleidingen rond onderwijsonderzoek zullen starten in het land. Met de steun van VLIR (Vlaamse Interuniversitaire Raad).

Het is voor mij natuurlijk een bijzonder leerrijke situatie: samen met onderwijsexperten uit Vlaanderen nadenken, ideeën lanceren en uitwisselen in verband met de onderwijscontext in Ecuador.

Geen opmerkingen: