08-06-2012

Ministers als kennissen

Het is de eerste keer dat ik zoveel ministers van een land persoonlijk ken: de huidige ministers van Onderwijs, Hoger Onderwijs, Menselijk Talent, Cultuur en Gezondheid. Een 5-tal dus. Heb er op zijn minst eens mee gesproken, mee vergaderd of samen op reis gegaan. 
Ik heb niet de indruk dat de Ecuadoriaanse ministers die ik ken, ongewone mensen zijn. Je kan wel zeggen dat ze erg gedreven zijn en gewoonlijk lijken ze een heldere kijk te hebben op de zaken.
Voor Carina Vance, de huidige Minister van Gezondheid, heb ik speciale bewondering. In 2009, toen ze nog voor het Ministerie van Onderwijs werkte, zat ik naast haar in het vliegtuig op weg naar België. We gingen toen met VVOB op een soort 'politieke studiereis' in Vlaanderen samen met een Ecuadoriaanse delegatie. Tijdens de vliegreis vertelde ze een heel persoonlijk verhaal. Over hoe ze had gestreden voor de rechten van de lesbiennes. Dat ze zelf ook lesbienne is. En dat ze nog les had gehad van de toenmalige Minister van Onderwijs, Raul Vallejo. 
Ze heeft al bijzondere dingen  gerealiseerd in verband met de regionalisering van het onderwijs en houdt het intussen al meer dan 100 dagen vol als Minister van Gezondheid. Op zich ook al een prestatie hier. Een van de actiepunten was en is haar strijd tegen ziekenhuizen die lesbiennes mishandelen om hen te 'genezen'. Carina is een heel warme, lieve persoonlijkheid. Ik herinner me dat ze tijdens de trip regelmatig prachtig heeft gezongen. 
Carina Vance, 35 jaar en Minister van Gezondheid in Ecuador

1 opmerking:

eli zei

mooi verhaal...doet me hoop krijgen voor het bestuur van ecuador en het respect voor minderheden.