17-06-2009

Kleuterjuffen dromen

Eindelijk nog eens 'een 'lesje gegeven'... En dan nog wel in een van de oudste en belangrijkste universiteiten van Ecuador: de Universidad Central in Quito. Voor een 300 a 400-tal kleuterjuffen, de meesten nog in wording. Onderwerp: het onderwijs in Vlaanderen en het programma 'Escuelas Gestoras del Cambio' in Ecuador.

Pas eind vorige week kreeg ik een telefoontje van de vicedecaan van de faculteit voor onderwijs met de vraag of ik (gisteren) tijdens een tweedaagse rond kleuteronderwijs een presentatie wilde geven. Ik reageerde meteen dat het programma 'Escuelas Gestoras del Cambio' niet over kleuteronderwijs gaat. 'Geen probleem', was de reactie. 'Waarover moet het dan gaan?', vroeg ik. Het antwoord was niet zo helder. Uiteindelijk stemde ik toe omdat we graag een goed contact hebben met de universiteit.

Na de presentatie kwamen enkele studenten me bestoken met vragen. Elk van hen had het over een droom. En meestal had die te maken met het oprichten van een school, ook voor kansarme kinderen. Een studente zei dat ze graag president van Ecuador wilde worden. En als dat niet zou lukken, dan was minister van onderwijs ook goed.

Stijn



Geen opmerkingen: