17-11-2008

Twee campagnes uitgelicht

Voorlichting is belangrijk in Latijns-Amerika. Je merkt op radio en televisie dat een relatief groot deel van de reclamebudgetten eraan wordt besteed. Je ziet vooral veel affiches met voorlichtingsthema's. Die moeten de mensen een geweten schoppen, wijzen op hun rechten, hun gedrag doen wijzigen, enzovoort. De aanwezigheid van vele NGO's is daar natuurlijk niet vreemd aan. Ze zijn vaak de financiers achter deze campagnes. Maar ook de verschillende overheidsdienten doen aan voorlichting.

Laten we twee affichecampagnes voorstellen...

- 'Als je gaat emigreren, informeer je dan. Neen aan de mensenhandel.'


- De andere campagne is een beetje speciaal. Vertaald zegt deze: 'Niet meer! Onvoorzichtige voetgangers.' Van de nationale politie van Ecuador. De affiche toont foto's van voetgangers in gevaarlijke situaties. Volgens mij zegt deze campagne veel over de heersende opvattingen. Je moet opletten voor de motorvoertuigen, de enige heersers van de weg. De voetganger wordt niet in bescherming genomen. Integendeel. De zwakke weggebruiker moet steeds wijken, zelfs al ben je in je recht.

Stijn

Geen opmerkingen: