25-04-2009

Werkbezoeken aan noordelijke provincies

Het merendeel van de tijd zit ik net als miljoenen andere mensen gewoon achter mijn bureau aan een scherm. De voorbije week trok ik echter naar het noorden van het land: de provincies Carchi, Imbabura en Esmeraldas. Met een zijsprongetje naar Columbië.

Bedoeling was de overeenkomsten voor te bereiden met een aantal lerarenopleidingen en enkele praktijkscholen te bezoeken. Een lerarenopleiding in een Ecuadoriaanse hogeschool duurt 3 jaar, het laatste jaar is een stagejaar voor de studenten. Ze moeten naar een - meestal afgelegen - landelijke school gaan om er les te geven en krijgen daarvoor 150 dollar per maand.
Tijdens die bezoeken kon ik vaststellen dat er in Ecuador waardevolle schoolexperimenten bestaan met dynamische leerkrachten en een verantwoordelijke directie.
In een van de afgelegen dorpsschooltjes hing een digitaal bord! Weet niet wat ze ermee doen, maar soms lijkt kwaliteit te moeten samengaan met 'high tech'.
Voorbije dinsdag stak ik ook even de grens over om er een 'Escuela Nueva' te bezoeken. Zo'n 'nieuwe school' maakt gebruik van praktische gidsen voor leerkrachten en leerlingen, hoekenwerk, een zandtafel, materialen van de omgeving, een leerlingenparlement, enzovoort. Meestal gaat het over scholen waar een leerkracht aan verschillende graden moet lesgeven.

Op het einde van de week was ik in Esmeraldas voor een bezoek aan zowel de hogeschool als de universiteit die er lerarenopleidingen organiseren. En we hielden op vrijdag een seminarie met inspecteurs die mee de scholen mochten selecteren waar we mee gaan samenwerken. Ik werd er ook even geïnterviewd door een journaliste van de krant 'La Hora'.

Stijn





Geen opmerkingen: