30-04-2009

Wat hebben Bologna - Leuven - Quito - Lima met elkaar gemeen?

Bij jullie in Leuven is de Europese top met ministers van onderwijs net afgelopen. Het was een opvolgingsconferentie van die van Bologna. De conferentie van Bologna bepaalde in 1999 dat de 31 deelnemende landen de structuren van het hoger onderwijs op elkaar zouden afstemmen. Het resulteerde in de grootste onderwijs- en onderzoeksruimte ter wereld. Alle hogescholen en universiteiten hebben de laatste jaren de gevolgen ondervonden. En met de laatste internationale ontmoeting in Leuven zijn nieuwe accenten in verband met gelijke toegang en betaalbaarheid van het hoger onderwijs gelegd. (bron: HBVL)

In Ecuador en Latijns-Amerika in het algemeen kijkt men erg geïnteresseerd naar die Europese integratie. Onlangs werd op de top van Amerikaanse staten het voorstel gelanceerd om een gemeenschappelijke munt, de 'Sucre', te introduceren.
Deze week nog had ik een vergadering met Juan Morales, die enkele dagen voordien in het Andes-parlement een voorstel deed om het creditsysteem in het hoger onderwijs toe te passen, een instrument dat we in Europa kennen sinds de Bolognaverklaring. Juan Morales is lang directeur geweest van de Latijns-Amerikaanse versie van 'Tuning', het programma dat zorgt voor de integratie van het Europees hoger onderwijs. Met hem werken we aan een voorstel om het systeem van 'credits' en competenties als pilootproject toe te passen in de lerarenopleiding.

En heel binnenkort vindt een internationale onderwijsconferentie in Lima plaats waar dezelfde thema's aan bod zullen komen.

Stijn

Geen opmerkingen: