Het is niet zo dat ik altijd op pad ben voor het werk. Dat zou nochtans kunnen lijken als je verdergaat op de artikels en foto's die ik op de blog zet. Maar goed, als ik op dat vlak representatief zou moeten zijn, dan zou ik voor 90 % over mijn bureau en van vergaderingen moeten berichten. Dat zou niet erg boeiend zijn. In dit artikel maak ik een foto-overzicht van speciale werkgebeurtenissen van de afgelopen maanden.
|
Wij zijn al maanden bezig met het bepalen van de indicatoren voor het Ecuadoriaanse lerarenprofiel. En we hebben ook eens 2 dagen thuis gewerkt. |
|
Bedoeling is dat we een voorstel uitwerken en dan voorleggen aan functionarissen van het Ministerie van Onderwijs, leerkrachten en lerarenopleiders in het land. |
|
Op 14 en 15 december 2011 nam ik deel aan een evenement van Unesco, ivm onderwijs voor ontwikkeling. |
|
Het interessante was dat je deelnemers had uit verschillende landen van de regio, ook uit Peru. Heb bijvoorbeeld een interessant gesprek gehad met de verantwoordelijke voor lerarenopleiding van het Ministerie van Onderwijs in Lima. |
|
Op 7 december hadden we in een 'hostería' een teambuildingdag met de collega's van VVOB. |
|
Wat zou het effect zijn? In ieder geval was het een leuk intermezzo. |
|
En een van de eerste dagen van januari hadden we een nieuwjaarsetentje met de hele ploeg. |
|
Begin februari gingen mijn collega, Wim, naar België voor het congres van de lerarenopleidingen in Vlaanderen en Nederland. |
|
Heb zelf ook enkele presentaties gedaan samen met de verantwoordelijke voor lerarenopleiding van VVOB Suriname. |
|
En deelgenomen aan diverse workshops, bijvoorbeeld eentje ivm het profiel voor de lerarenopleider. |
|
Tijdens het evenement (diner op eerste congresdag) was er ook een toespraak van de minister van onderwijs van Vlaanderen. |
|
Terug in Ecuador hadden we nogal wat bezoek: 2 stagiaires lerarenopleiding en eentje van videojournalistiek voor 3 maanden. En verder ook André Vyt van Artevelde Hogeschool en Santiago Palacios van een Baskische universiteit in verband met kwaliteitszorg. Met hen werkten we een voorstel uit voor Erasmus Mundos. |
|
Samen met een collega, María, lanceerden we een spel voor 'buen vivir'. Bedoeling is de principes van het 'goede leven' toe te passen in eigen huis. Eline (stagiaire) en collega Norma geven alvast het goede voorbeeld: een Belgische frietjesbakactie met Ecuadoriaanse aardappelen. |
|
Toch een foto van een bureau. Die van Hilda Padovani, de verantwoordelijke voor het lerarenprofiel. Als je goed kijkt, zie je het geboortekaartje van Kasper langs haar scherm hangen. |
|
Met de ploeg van het lerarenprofiel zijn we gestart met workshops om de indicatoren te laten 'valideren'. Deze keer met leerkrachten uit Quito en omliggende provincies. |
|
Leerkrachten mogen vertellen of ze de indicatoren begrijpen en realistisch genoeg vinden. |
|
Fipedec, de federatie van 28 lerarenopleidingen (hogescholen) organiseerde op ons aangeven een nationaal evenement. We nodigden diverse actoren uit, bijvoorbeeld: Ceaaces, het evaluatieorgaan - Senescyt, een soort Ministerie van Hoger Onderwijs - Mineduc, het Ministerie van Onderwijs. |
|
Bijna alle lerarenopleidingen waren aanwezig. Ze hadden net een verslag ontvangen van Ceaaces. Nogal wat lerarenopleidingen vrezen te moeten sluiten. Samen met Fipedec hoop ik dat dit nog zal meevallen. |
|
En waar vond het evenement plaats? Bij nonnetjes van het 'Heilig Hart'. Er hingen verscheidene portretten van pater Damiaan in de gangen. 'Ik ben de gelukkigste missionaris van de wereld.' |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten