27-09-2008

Wordt het ja of neen?

Morgen wordt in een referendum voor of tegen de nieuwe grondwet van Ecuador gestemd. De verwachtingen zijn dat het een volmondig 'sí' gaat worden. Meer dan 50 procent van de bevolking moet 'ja' stemmen om de grondwet te laten toepassen. Rafael Correa, de president van Ecuador, tracht op vele vlakken vernieuwingen door te voeren. Als ie zijn gang kan gaan, wordt het een socialer beleid. Met meer aandacht voor gezondheid, onderwijs, milieu, mensenrechten,...
Ik zie eigenlijk weinig redenen om 'neen' te stemmen. De meeste argumenten tegen lijken me niet serieus. Een sticker 'Als je van God houdt, dan stem je voor neen', overtuigt me niet. Een affiche toont twee mannen die elkaar omhelzen. Het zou mensen moeten 'neen' doen stemmen. De nieuwe grondwet zegt nochtans duidelijk dat het huwelijk een verbintenis is tussen man en vrouw. Abortus en homohuwelijken zijn hier zeer gevoelige thema's... Een aantal stinkendrijke, soms corrupte, zakenlui zouden vooral achter de anti-campagnes zitten. We merken dat ook aan bepaalde, private televisiekanalen die zeer tendentieus berichtgeven.
Men vertelde me dat de uitvoering van de nieuwe grondwet heel veel geld gaat kosten. Geld dat er niet is. Dat lijkt me een belangrijk argument. Toch denk ik dat een grondwet de dromen voor een land vertolken. De betaalbaarheid is belangrijk, maar moet dat dan ook een voorwaarde zijn?
Wat betekent de nieuwe grondwet voor het onderwijs? *

1. In de nieuwe grondwet is onderwijs een sociale dienst die niet beantwoordt aan individuele belangen of belangen van organisaties; de toegang of deelname is verplicht, het wordt gezien als een universeel en altijd geldend recht voor personen. (Art. 26, 28 en 286).
2. Het is een prioritair terrein voor de publieke overheid en investering door de staat, gegarandeerd met middelen die niet voor andere doelen kunnen aangewend worden. (Art. 156, 286, 348 en Overgangsmaatregel 18)
3. Het is een strategisch uitgangspunt voor de ontwikkeling en een noodzakelijke voorwaarde voor de uitoefening van rechten en het goed kunnen leven, als garantie voor participatie, gelijkheid, interculturaliteit en erkenning van de rechten van mindervaliden. (Art. 47, 57, 343, 347 en 348)
4. Het openbare onderwijs is gratis en niet religieus, het garandeert dat iedereen de vrijheid heeft om het type onderwijs te kiezen dat men wil voor zijn kinderen en volgens zijn principes, overtuigingen en pedagogische opties. Het garandeert het religieus en privaat onderwijs. (Art. 29 en 345)
5. De kosteloosheid wordt uitgebreid naar het hoger onderwijs, met een directe relatie naar de academische opdracht. (Art. 356)
6. Er is speciale aandacht voor een fundamenteel pedagogisch principe dat de leerling centraal staat in het onderwijs- en leerproces, vanuit een integraal vormingsperspectief, gebaseerd op kwaliteit en warme omgang. (Art. 27 en 343)
7. Het is een inclusief onderwijs, in het kader van respect voor de mensenrechten, een beschermd milieu en democratie, met een sterke zin voor rechtvaardigheid, solidariteit, vrede en participatie van de familie. (Art. 26, 27, 345 en 347)
8. Het onderwijs stimuleert kritische zin, kunst en fysieke ontwikkeling, het individuele en het gemeenschapsgebonden initiatief, de ontwikkeling van competenties en kwalificaties om te creëren en te werken. (Art. 27)
9. De loopbaan van de leerkracht wordt gegarandeerd via een systeem van voortdurende actualisering en verbetering, een evaluatiesysteem van het uitoefenen van de functie en de daaraan verbonden salariële stimuli. (Art. 346 en Overgangsmaatregel 19)
10. Versterkt de bescherming van kinderen en adolescenten en garandeert hen het recht op een voortdurend onderwijs zonder stakingen van een politiek, partijdig, vakbondsgebonden of andersoortig karakter. (Art. 326 en 347)

* bron: propagandafolder ten voordele van de nieuwe grondwet.
Meer info: zie http://www.eversonline.com/ben/ - http://www.uitpers.be/artikel_view.php?id=1948 - http://www.wereldomroep.nl/news/international/5983994/Ecuador-stemt-over-nieuwe-grondwet

Stijn

Geen opmerkingen: