21-03-2011

Lerarenopleidingen in een stormachtig onderwijslandschap

Evenement van begin februari in Riobamba met alle 28 lerarenopleidingen van het land
Bij de aanvang van het VVOB-programma ‘Scholen als Actoren van Verandering’ in Ecuador was voorzien dat we eerst met 5 provincies en later met 10 provincies zouden samenwerken. En zo gebeurde het ook. Op niveau van de lerarenopleidingen werden 17 overeenkomsten getekend met Spaanse en Indiaanse hogescholen, maar ook met enkele universiteiten die leraren opleiden. Er volgde een periode van een intense en unieke samenwerking op basis van gemengde werkgroepen en prioriteiten van de lerarenopleidingen zelf. Hier kwam in maart 2010 plots een einde aan. Het Ministerie van Onderwijs wilde immers graag dat we mee zouden ondersteunen in de nationale politiek. VVOB zou moeten helpen bij de opstart van een nieuwe Nationale Universiteit van Onderwijs en een externe evaluatie van alle lerarenopleidingen van het land. Met de ruggesteun van een nieuwe wet op Hoger Onderwijs slaagden we er echter in om die externe controle om te buigen in een soort zelfevaluatie, een systeem voor kwaliteitszorg. Dit vroeg echter een complete mentaliteitswijziging, zowel vanuit het Ministerie van Onderwijs, die gewoon was om de lerarenopleidingen de weg te wijzen, als van de hogescholen zelf. Deze laatste waren het immers gewoon om te ondergaan. Omwille van onze voorgaande ervaringen met een aantal lerarenopleidingen konden we echter makkelijk de overgang helpen maken naar een andere, meer participatieve benadering. Een nieuwe coördinatiegroep met vertegenwoordigers van het Ministerie van Onderwijs, UNESCO en VVOB ging vanaf augustus 2010 aan de slag met de 28 pedagogische instituten om een systeem van kwaliteitszorg uit te werken. Resultaat is een digitaal systeem van (zelf)bevragen, uniek voor Ecuador en de lerarenopleidingen. Op basis van de resultaten zullen de verbeterplannen volgen. De uitdaging voor de toekomst is om elke lerarenopleiding apart eigen accenten te laten leggen en zelf het systeem te laten beheren. Maar ondertussen moet er ook nog een nieuwe Universiteit voor Onderwijs worden opgestart...

(Voorstel bijdrage Stijn voor VVOB Jaarboek 2010)

Geen opmerkingen: